Narrow your search

Library

AP (3)

Arteveldehogeschool (3)

Odisee (3)

UCLL (3)

VIVES (3)

Thomas More Kempen (2)

EhB (1)

Hogeschool Gent (1)

Hogeschool West-Vlaanderen (1)

KBR (1)

More...

Resource type

book (3)


Language

Undetermined (3)


Year
From To Submit

2021 (1)

2014 (1)

2011 (1)

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Book
Frankenstein en de pedagogiek : over de mythe van maakbaarheid in opvoeding en onderwijs
Author:
ISBN: 9789490120429 Year: 2021 Publisher: Culemborg Phronese

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ieder die opvoedt of lesgeeft wordt dagelijks geconfronteerd met een onontkoombare realiteit: je ontmoet iemand die afhankelijk is van jou en van wie ?iets? gemaakt moet worden, maar op wiens vrijheid jouw wil geen greep heeft. Aan de hand van de wonderlijke geschiedenis van dokter Frankenstein en zijn fameuze maaksel beschrijft de bekende, Franse pedagoog Philippe Meirieu in dit boek deze typische, pedagogische onderneming. Daarbij gaat hij op zoek naar ideeën die kunnen helpen om een opvoedingsrelatie niet, zoals in het beroemde verhaal van Frankenstein,in een nachtmerrie te laten eindigen. Moet je daarvoor elk voornemen om van de ander ?iets? te ?maken? opgeven, en zo ja, verval je dan niet in een gevoel van onmacht en fatalisme?Met andere woorden: kun je een opvoeder zijn zonder een dokter Frankenstein te zijn?Philippe Meirieu (1949) is in Frankrijk een bekende pedagoog. Hij was hoogleraar aan de Universiteit Lumière Lyon 2 en als adviseur betrokken bij belangrijke onderwijshervormingen in Frankrijk, waaronder die van de lerarenopleidingen. In het Nederlands verscheen al eerder zijn boek 'Pedagogiek: de plicht om weerstand te bieden'. https://phronese.vrijeboeken.com/book/9789490120429-frankenstein-en-de-pedagogiek.html


Book
School? LeerKazerne of leerThuis
Author:
ISBN: 9789085750512 Year: 2014 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De ware opdracht van onderwijs, kinderen tot natuurlijk leren brengen en diepgaand humaniseren, is vaak verstikt door duizend regels en systemen die niet met "leren" maar alles met "slagen" te maken hebben. De auteur schetst in 11 lezingen tegen welke muren gedreven onderwijsmensen, kinderen, jongeren en ouders te pletter kunnen lopen. Gedreven door een grote liefde voor het vak en voor de kinderen en jongeren schetst hij hoe je het slaagsysteem, de leerKazerne, die de school nu is, kunt ombuigen tot een 'leerThuis': een plek waar diepgaand leren en op een natuurlijke wijze je talent ontwikkelen alle kansen krijgt. School is voor te veel kinderen een probleem geworden. Hoog tijd om te focussen op het ware "leren".

Listing 1 - 3 of 3
Sort by